ОБЕРЕЖНО: МУЛЬТФІЛЬМИ!

Напевно ви замислювалися, які мультфільми дивляться наші діти, але заради того, щоб чадо заспокоїлось і замовкло, батьки згодні піти на будь-які поступки, аби тільки побути хоч якийсь час в тиші і спокої. Звичайно, практично всі батьки пострадянського простору сходяться на думці, що в їх дитинстві мультфільми були добрішими, краще і правильніше. Чи знайома вам фраза: «А от раніше ...»? Так, так і трава зеленіша і небо блакитніше.

А тепер давайте спробуємо розібратися, що ж насправді хочуть дивитися наші діти, коли стають старшими? По-перше, данина моді. Вийшов якийсь мультик, всі діти подивилися, а ваша дитина ні? Все - чекайте істерики. По-друге, якщо брати голлівудські мультфільми, всі вони дуже яскраві та привабливі. Так, увагу дітей утримують практично на 100%, але чи добре 1,5 години чаду безперервно дивитися в екран? Часте миготіння яскравих кадрів може викликати у малюка поганий настрій, і навіть, плаксивість. Ви випадково не помічали, що після перегляду таких мультфільмів діти іноді стають сумними і смутними? І, до речі, не це найстрашніше. Так в чому ж каверзи і підводні камені таких м / ф?

Ознаки небезпечних мультфільмів:

Занадто яскраві кольори мультфільму. Кислотно яскраві кольори і динамічні сцени зі спалахами на екрані перенасичують психіку дітей. Якщо дивитися такі мультики ввечері, то дитина занадто перезбудиться, і батькам буде складно укласти її спати. Крім того, яскраві мультфільми можуть негативно відбитися на зорі дитини і навіть спровокувати у хворих дітей напад епілепсії.

Голосний звуковий супровід. Різкі звуки, напружена музика, пригнічують дитячу психіку, викликають головний біль і підвищену тривожність.

Присутність сцен агресії і насильства. Слід уникати мультфільмів, де герої виявляють підвищену агресію по відношенню один до одного, постійно б'ються, завдають шкоди оточуючим, а також демонструють атрибути смерті (знаряддя вбивств, кладовища, кров, черепа). Дитина після перегляду може проявити агресію і жорстокість у реальному житті.

 Фемінізація чоловіків і мускулізація жінок.«Просунуті» героїні Диснеївських мультфільмів норовливі, нарівні з хлопцями б'ються, а також часто вступають в суперечки з батьками. У той же час чоловіки часто тихі,покладливі і симпатичні. Забавно? Для нас. А для несформованого дитячого розуму - згубно, оскільки призводить до незворотних змін в психіці. І в що виллється це надалі, сказати складно. Можливі як «легкі» варіанти в формі зайвої незалежності, зневаги до протилежної статі, так і "крайні",говорити про які попросту не хочеться (психологи стверджують, що наслідком може стати також статева дисфункція).

Трансляція нестандартних прикладів статеворольової поведінки. Багато сучасних мультиків показують мужніх жінок, які носять чоловічий одяг, проявляють вольові риси характеру і демонструють силу, і навпаки. У дошкільному віці відбувається статева ідентифікація дітей. Перегляд таких сцен може чинити негативний вплив на поведінку дитини.

 Формування перекручених ідеалів краси. Величезні «мультяшні» очі, фігура героїнь-красунь, які далекі від дійсності з дитинства в хлопчиків вкладає ідеал, якого не можна знайти в реальній жінці. Це може мати серйозні і незворотні наслідки. А дівчатка? Вони набувають комплекс неповноцінності,найвразливіші потім будуть морити себе голодом і робити пластичні операції ...

 

Потворні, несимпатичні персонажі. Для дітей зовнішність героїв дуже важлива, адже вони ідентифікують себе з ними. Якщо дитина бачить на екранах чудовиськ, монстрів, потворних героїв, то страждає її внутрішній світ, самовідчуття. Різкі незграбні супергерої можуть сприйматися дівчатками як зразок майбутнього чоловіка, а великоокі таємничі і загадкові героїні - як ідеал для хлопчиків.

Погану (девіантну) поведінку героїв ніяк не карають, а іноді вона навіть вітається. У мультику персонажі можуть ображати, грабувати, вбивати і при цьому не піддаватимуться засудженню і покаранню. У маленьких дітей складається уявлення про вседозволеність, руйнуються еталони гарної поведінки, знімаються соціальні заборони. Також слід уникати мультиків, в яких відсутня чітка межа між добром і злом, де навіть позитивні герої можуть здійснити погані вчинки заради своїх інтересів.

Розуміння добрих і злих героїв. У старих мультиках, в т.ч. і в голлівудських (зокрема, в діснеївських) у більшості випадків, було чітко і ясно, де хороший герой, а де поганий. Зла королева, як правило, мала темні і похмурі забарвлення (наприклад, в м / ф «Білосніжка»), у її прихильників була вкрай неприємна, неохайна зовнішність і т.д. А зараз батькам у терміновому порядку при перегляді або після закінчення мультфільму треба відразу ж пояснювати дітям хто є хто. І не факт, що діти прислухаються до думки батьків і зрозуміють. Більше того, батьки можуть бути навіть не в курсі, що куплений ними мультфільм «неправильний». Адже від однієї обкладинки і короткого опису мало що зрозуміло.

Спотворення норм поведінки і заміна понять. У сучасних мультфільмах часто зустрічаються такі ситуації, де погані герої раптом поводяться як добрі, а добрі - як погані. Яскравий тому приклад, м / ф «Шрек». Згадайте «Прекрасного Принца» - вкрай неприємний тип, чи не так? А тепер давайте повернемося до первісного поняття «Прекрасного принца»: добрий, красивий, розумний, на білому коні і неодмінно повинен врятувати принцесу і взяти її за дружину. Що ми маємо від Шрекового принца? Окрім як білого коня і занадто солодкавої зовнішності, мабуть, нічого. Більше того, нам його підносять, як виключно негативного героя. На боці «темних сил» ми бачимо і його маму, іменовану «Доброї феєю» (вдумайтеся в поняття «Добра фея»!). Дивує і поведінка «Прекрасних принцес»: Попелюшки, Сплячої красуні, Рапунцель, які взагалі, геть ламають поняття добрих героїв. Можливо, звичайно зараз криза жанру і заокеанські кіностудії просто не знають чого б такого придумати. Після таких мультфільмів дівчинки, може, і перестануть чекати принців на білих конях, але натомість будуть чекати «в женихи» монстра-людожера? До того ж тенденція пройде, а психіка дитини може залишитися спотвореної на все життя.

На екрані демонструється небезпечна для життя поведінка. Мультики, де персонажі "лихачать", стрибають з дахів, бігають по проїжджій частині, наражають на небезпеку своє життя, роблять негативний вплив на інстинкт самозбереження у дітей. Дошкільнята схильні наслідувати своїх улюблених героїв, і такі приклади можуть обернутися травмами і страшною бідою для родини.

Присутні сцени неповаги до людей, рослин і тварин. У багатьох сучасних мультиках є глум над слабкими, безпорадними героями, потворне ставлення до старості, материнства. Якщо улюблений герой невихований, задерикуватий і грубий, то цинічна непристойна поведінка дитини не змусить себе чекати.

"Маша і Ведмідь" - ось він, самий шкідливий мультик. Він категорично протипоказаний дітям до 10 років.

Регулярний перегляд цього мультфільму може зробити з малюка некерованого егоїста! Адже Маша постійно знущається над своїми домашніми тваринами, ведмеді, вовки, іншими мешканцями лісу. І ці витівки, як правило, залишаються безкарними!

Більше того, у дітей, а особливо у дівчаток, "формується стереотип, що вони мають право вимагати все що завгодно, а інші повинні їм потурати". Адже діти гумор не розуміють, а сприймають все, що відбувається в мультику, за модель поведінки. Проблеми виникнуть і пізніше - при пошуку партнера: вже доросла дівчина буде шукати поступливого, безмовно терпить всі її примхи і вибрики супутника життя, схожого на Медведя. І навряд чи такого відшукає.

Жаргонні, нецензурні вирази. Навіть, на перший погляд, у нешкідливих мультиках деколи проскакують такі вирази. Діти відразу запам'ятовують "цікаві" слова. Батьки говорять одне, а мультики показують, що лаятися можна, в результаті дитина перебуває в подиві, авторитет батьків може похитнутися.

Поняття сім'ї та материнства. У більшості американських мультфільмів повністю ігнорується або спотворюється образ матері та сім'ї. Немає пропаганди створення міцних сімейних уз з красивими і здоровими дітками. Винятком є тільки мультфільми про тварин, такі як «Король лев», «Братик ведмежа», «Дамбо», «101 далматинець» (останній, до речі, особливо чітко визначає межі добра і зла як за зовнішнім виглядом, так і по поведінці персонажів) . У більшості ж випадків, сім'я нам подається як якісь збори скандальних, неприємних, часом навіть аморальних персон (наприклад, в дитячому м / с «Гуффі і його команда», частково в «Сімпсонах»). Так яким у результаті буде формуватися образ матері у дівчинки? Чи захоче вона взагалі з часом створити сім'ю і народити дітей? Чи захоче хлопчик у майбутньому одружитися на дівчині, якщо у нього в підсвідомості образ дружини буде асоціюватися з образом «скандальної розплившоїсь тітки»?

 

Як з цим боротися? Ось кілька порад, як максимально знизити ризик поганого впливу мультфільмів на дітей.

По-перше, не давайте дитині дивитися неперевірені фільми. Знайдіть для себе час і перегляньте спершу самі. Взагалі, вимкніть ТБ і поставте DVD-програвач!

По-друге. Якщо ваша дитина «підсіла» на якийсь мультсеріал, і ви чітко розумієте його низькосортність, постарайтеся піти з ним на компроміси. Пообіцяйте йому купити якусь іграшку, про яку він давно мріяв, наприклад залізницю чи розвиваючий конструктор. Тут не слід скупитися і, такий вчинок згодом окупитися з лишком!

По-третє. Постарайтеся перемкнути увагу дитини. Не давайте дитині засиджуватися днями біля телевізора, адже є багато різноманітних способів провести час з користю разом.

По-четверте. Читайте дитині книги, прищеплюйте любов до читання. Дайте зрозуміти малюкові, що літературні історії можуть бути набагато краще намальованих! Тільки ні в якому разі не тисніть на дитину, не шантажують, намагайтеся завжди знайти компроміс і домовитися!

І головне приділяйте достатню кількість часу дітям, проводите з ними вихідні та вільні години, не відмахуйтеся словами: «Ой, я зараз зайнята!» Або «Я так втомилася». В майбутньому діти будуть вам за це вдячні!

Головне, що потрібно пам'ятати дорослим: при перегляді мультиків не лінуйтеся пояснювати дитині суть того, що відбувається і давати поведінки героїв морально-етичну оцінку. Одним словом, пояснювати малюкові, що цей герой веде себе погано, він курить, не слухається, ображає інших і т.д. Тоді шкоди від перегляду мультиків точно не буде.


Повернутися
01.04.2016
Категорія: Життя
Колонка
Андрія Закревського
Шановні Тернополяни!

Те, що відразу нас не вбило, вбивало нас довго і повільно.  Ми вже не святкуємо Новий рік — ми святкуємо те, що вижили в старому. Рік, що минає, був ще одним роком у воюючій країні, зі всіма витікаючими звідси наслідками. Я не хочу підбивати його підсумки. Бо підбивати підсумки  — це ніби креслити жирну риску під виконаними математичними діями в стовпчик: ось тут ми додали (друзів, грошей, проблем, перспектив — потрібне підкреслити),  відняли (друзів, грошей, проблем, перспектив, ну, ви зрозуміли…), помножили на щоденні будні, поділили на нереалізовані плани і —  що отримаємо в «сухому залишку»? Якою цифрою це підсумувати і де, зрештою, знайти «задачник», аби подивитися правильну відповідь, — якщо вона узагалі існує?..

Кожен із нас на Новий рік починав нове життя, але вистачало його ненадовго, тому що жити-то треба... Новий рік — це симулякр. 1 січня —  звичайний день, такий самий, як і всі інші, якщо тільки ви не переборщили з алкоголем чи олів’є напередодні. Почати життя з «табули раси», змінити його, зробити усе те, до чого не доходили руки попередні 365 днів можна будь-коли, не чекаючи, коли впаде остання голка з ялинки, яка тоскно припадає пилом у кутку.

 Усі ми мали великі надії, багато робили для того, щоб усе, про що мріяли, збулося. Комусь це вдалося, комусь ні, проте в усіх нас є одне спільне: Новий рік дає нам надію на майбутнє. Його сила — в його семантиці. Цокаючись бокалами з шампанським, усі ми віримо, що новий (свіжий, ще в хрумкій упаковці) рік, що маячить попереду, подарує нам нове життя — правильне, успішне, з високими цілями та досягненнями. І, загадуючи під святковий передзвін бажання, стискаємо кулаки: агов, ти, те, що нас не вбило, —  начувайся, бо тепер наша черга...